„Egészen elképesztő, hogy például a gyerekeknek
Paintben kell rajzolniuk órarendet, csak azért, hogy így egy 45 perces órát ki lehessen tölteni, miközben Excel táblázatban ennek a megtanítása és a kivitelezése összesen három percbe kerülne” – mondta a hvg.hu érdeklődésére az Informatikai, Távközlési és Elektronikai Vállalkozások Szövetsége oktatási munkacsoportjának vezetője, Horváth Ádám. „Az oktatás legfontosabb feladata, hogy a diákokat felkészítse az életre és az élethosszig tanulásra. Ehhez különböző digitális készségeket kell megtanulniuk, amelyek között a programozás az egyik legfontosabb”
Játékosan tanulnak többet, mint az iskolában
Az IVSZ által felvázolt kép igen közel áll ahhoz, ami a Logiscool iskolában történik, az intézmény Magyarországon egyedülálló sikerrel tanítja a programozást gyerekeknek. A projekt 2014 januárjában indult, alig több mint egy év után már az ezredik beiratkozó is jelentkezett. Idén ősztől egy franchise-szerű bővítés révén már több mint egy tucat városban lehet majd programozást tanulni, de előtte még a több ezer érdeklődőnek nyári tábort is szerveznek.
„Nálunk a gyerekek először elsajátítják a rendszerben gondolkodás képességét. Jó ideig egy kódsort sem kell írniuk, mégis kódolni tanulnak. Később pedig komoly programnyelveket lesznek képesek használni, ezzel a tudással pedig biztos a sikerük az álláspiacon” – indította a beszélgetést Breuer Anita, a Logiscool ügyvezető igazgatója, aki szerint mire a hozzájuk járó gyerekek felnőttek lesznek, a programozás alapfokú ismerete már olyan követelmény lesz, mint manapság a nyelvtudás. A követelmények teljesítéséig a gyerekek játékos módszerekkel jutnak el. „A kicsik például imádják az egyik alap játékunkat, a bináris számkirályt, amely közben észre sem veszik, hogy elsősként ötödikes szintű matematika tudáshoz jutnak.” A gyerekek iskolai képesítését meghaladó fejlődés pedig nem csak az informatika és a matematika terén észlelhető. Például az átlagosnál korábban tanulnak meg alapvető fizikai ismereteket is, amelyek nélkül nem tudnának egy Angry Birds típusú játékot fejleszteni. Hogy ehhez mit használnak?
A Logiscoolban a Massachusettsi Műszaki Egyetem által kifejlesztett szolgáltatást használják, amellyel szó szerint gyerekjáték a programozás alapjainak elsajátítása. A magyar nyelven is elérhető Scratch oldalán előre megírt, színes építőkockákkal jelképezett kódokat kell megfelelően elhelyezni és jó adatokat betáplálni ahhoz, hogy egy programozási művelet sikerüljön. A gyerekek azonnal látják, hogy mit alkottak, és addig alakíthatják, amíg össze nem áll egy élvezetes játékká. Saját szemünkkel láttuk: ezzel olyan programokat készítenek hét-nyolc éves gyerekek is, amilyekhez hasonlókat egy kicsit komolyabb grafikával már emberek millió töltenek le okostelefonjaikra.
A „miért szereted a programozást?” kérdésünkre több gyereknek is a „mert könnyű!” volt a válasza, de természetesen az emlegetett játékosság sem volt utolsó számukra, na és persze a sikerélmény. Többeket azonnal megragadott a programozás, ugyanis már az első órájukról úgy mentek haza, hogy elkészítettek egy kezdetleges saját játékot. hvg.hu cikk itt.