A Sörgyári capriccióval nyit
a 14. Jameson CineFest Miskolcon, a bemutatóra Jirí Menzelt és a főszereplő Magda Vásáryovát hívták meg a szervezők. A szeptember 8–17-ig tartandó mustra idén is nagyon erős, az eddigiek talán legváltozatosabb versenyszekcióját hozza, köztük egy magyar alkotással, az első filmes Vékes Csabával és a szemle első orosz filmjével, a Szívritmuszavarokkal.
Két fókuszpontja van idén a filmtörténeti blokknak, a CineClassicsnak: a Kaliforniai álom, Damien Chazelle Oscar-díjas munkája a musical műfajára helyezi a reflektorfényt a miskolci mustrán. A zenés film, melyet annyiszor hittünk idejétmúltnak, és oly sokszor támadt fel és újult meg a filmtörténet során, most elsősorban a megújhodás példázataival színesíti a filmes találkozót. Muszatics Péter, a fesztivál egyik fő szervezője a Magyar Időknek elmondta, a szekció legkorábbi alkotása A rochefort-i kisasszonyok lesz, a főszerepben Catherine Deneuve-vel és Gene Kellyvel. Kitért arra, hogy fénykorát a harmincas években élte a musical, az ötvenes évek stagnálást mutat, ezek közé tartozik 1951-ből az Egy amerikai Párizsban, a hatvanas évek azonban a megfáradás és a modorossá válás időszaka. Ekkor született például a Gene Kelly rendezte Hello, Dolly!
A hetvenes évek munkái, köztük a The Rocky Horror Picture Show, a Dirty Dancing vagy a Hair és sok-sok, mára klasszikussá vált musical új életet adott a zenés filmnek, melyet az idei, a szervezők megfogalmazásában bivalyerős, meglehetősen sokszínű versenyszekció sem nélkülöz: formabontó mű Bruno Dumont a műfajt kvázi megszüntető musicalje, a Jeannette, amely Jeanne d’Arc gyerekkorát idézi meg. Izgalmas, újszerű a minden képkockájában olajfestményt mutató Loving Vincent című, Van Gogh életét és halálát körüljáró brit–lengyel koprodukció.
Az April lánya hátborzongató műnek ígérkezik
A világ legrosszabb és legkegyetlenebb anyját mutatja be az April lánya című mexikói thriller-dráma, mely igazi hátborzongató műnek ígérkezik. A Brockeback Mountain – Túl a barátságon (2005) sikere után, megint a férfiszerelem a témája a skót Isten országa című alkotásnak. A CineFest visszatérője, Jonas Carpignano – aki korábban a Mediterraneával versengett a mustrán – második nagyjátékfilmjével, az A ciambrával igazi, egyedi megfogalmazású coming of age történetet hoz el. Sok más alkotás mellett magyar film is lesz versenyben: a Vékes Csaba rendezte A hetedik alabárdos, az első olyan munka, ami a Magyar Nemzeti Filmalap Inkubátor programja segítségével készült el. Újdonság, hogy most először versenyez orosz film a CineFesten: a Szívritmuszavarok hőse Oleg, az iszákos mentős próbálja megmenteni magát és a házasságát a mai baljós világunkban.
A fesztiváljárók már megszokhatták, hogy minden évben emléket állít a magyar filmtörténet egyik nagyjának a mustra: idén lenne kilencvenéves Dargay Attila filmrendező, tiszteletére rendhagyó kiállítás nyílik a Miskolci Színészmúzeumban. S hogy miért éppen ott állítják ki életművét? Kevesen tudják, hogy a Vuk és a Ne hagyd magad, emberke! rendezője majdnem színész lett, ősei között vándorszínészek voltak és eleinte maga is erre a pályára készült. A kiállítás és a CineClassics-beszélgetések többek között azt elemzik, hogy az inspirációkat, melyek gyerekként érték, miként alakították át animációs elemekké.
A Dargay Attila-díj pedig mostantól egy személynek, az ifjú reménységnek jár, aki Dargay szellemiségében alkot és nyújt felejthetetlent a magyar animáció megújítása terén. A zsűri tagjai Henrik Irén operatőr, a művész özvegye, M. Tóth Géza, a Színház- és Filmművészeti Egyetem rektora és Fülöp József lesznek.
A filmtörténeti utazás Jirí Menzel munkásságát ünnepli idén. Mint a szervező elmondta, Szabó Istvánnal közel egyidősek, jövőre töltik be a nyolcvanadik életévüket. „Az évforduló inspirált minket, hogy a Sörgyári capriccióval nyissuk a szemlét, a rendező és a csodálatos legenda, a film egyik főszereplője, Magda Vásáryova jelenlétében.
A Kitekintő/Open Eye kategória idén is olyan alkotásokat mutat be, amelyek már bizonyítottak a világ nagy mozgóképes eseményein. Közöttük lesz látható a svéd Ruben Östlund rendezte A négyzet, a kiváló humorú mű idén megkapta Cannes-ban az Arany Pálmát.