A CineFest Miskolci Nemzetközi Filmfesztivál kapcsán nehéz kikerülni az olyan sablonos jelzőket, mint nagyszabású vagy sokszínű

A tizenhatodik alkalommal

megrendezett CineFest Miskolci Nemzetközi Filmfesztivál kapcsán nehéz kikerülni az olyan sablonos jelzőket, mint nagyszabású vagy sokszínű, mára ugyanis nemcsak hazánk legnagyobb filmes eseményévé nőtte ki magát, de a rendezvény neve a külföldi élvonalban is jegyzetté, ismertté és keresetté vált.

Mostanra szinte természetes lett a miskolciak számára, hogy szeptemberben a világ filmtermésének legfrissebb és legérdekesebb darabjait vetítik, miközben a városba Oscar-díjas rendezők és kultikus alakításaikról ismertté vált színészek érkeznek. Mégis, a CineFest nem kiszámítható, nem képes megszokottá vagy unalmassá válni. Minden évben magára húzza lepkebábját, hogy az ősz elején friss, izgalmas és egyedi programokkal kényeztesse a mozirajongókat.

Az idei fesztivál legfőbb eseményei mellett a kezdetekről is beszélgettünk Bíró Tiborral, a Cine-Mis Nonprofit Kft. ügyvezetőjével.

A CineFest tizenhat év alatt összeforrt Miskolccal. Honnan indult a fesztivál?
Úgy gondolom, fontos szerepe van annak, hogy Miskolcnak a múltban is akadtak filmes hagyományai. A harmincas években Lillafüreden tartották az első Magyar Filmhetet. Ez a legelső filmszakmai esemény volt hazánkban, ami kifejezetten a magyar filmekkel foglalkozott. A század második felében volt televíziós és rövidfilm­fesztivál Miskolcon – ennek megszűnésével maradt a város filmfesztivál nélkül. 2004-ben találtuk ki néhány kollégámmal karöltve, hogy fel kellene éleszteni ezeket a hagyományokat. Teljesen új tematikával próbálkoztunk: hosszasan tanulmányoztuk az európai filmfesztiválokat, hogy megtaláljuk, mivel és hogyan érdemes próbálkozni. Végül azt találtuk ki, hogy elsőfilmeseknek adunk teret a bemutatkozásra, ennek megfelelően Fiatal Filmesek Nemzetközi Fesztiváljaként indult útjára a történet.

Hogyan öltött ebből alakot a CineFest?
Már az első évben több száz nevezés érkezett hozzánk a világ számos részéről. Természetesen egy frissen induló fesztiváltól nem várható el, hogy világhírű művészek vagy Oscar-díjas alkotók jelentkezzenek, éppen ezért gondoltuk, mindenekelőtt fiatal filmesek számára biztosítunk megmérettetési lehetőséget. Az idő múlásával és a lehetőségek növekedésével sokkal nagyobb merítésű minőségi körből kerültek ki a filmek. Ez jól példázza az elmúlt tizenöt év munkáját: nem akartunk soha többet markolni, mint amiről úgy gondoltuk, hogy képesek leszünk megvalósítani, lépésről lépésre próbáltuk inkább építeni a fesztivált. Úgy vélem, az éltette és élteti mai napig a CineFestet, hogy mindig a realitások talaján próbáljuk megszervezni. Ennek a szemléletmódnak az eredménye, hogy a fesztiválnak jelentősen megnőtt a nemzetközi ismertsége is – véleményem szerint körülbelül öt-hat éve értük el ezt a szintet. Ennek köszönhetően olyan filmek kerülhetnek a programba, amelyeket azonos évben Cannes-ban, Berlinben vagy Locarnóban mutatnak be először, majd egy „második körben” nálunk is megmérettetik magukat.

Milyen konkrét változásoknak köszönheti a fesztivál a mostani arculatát?
Egy idő után kissé már hátráltatta a fejlődést, hogy gátoltuk a harmincöt éven felüli alkotók nevezését a fesztiválra, így ezt a korhatárt eltöröltük. Ezzel az idősebb művészek felé is kinyílt a fesztivál. Ezzel párhuzamosan létrehoztuk a CineNewWave kategóriát, ahová kifejezetten az első-, második filmes magyar alkotók munkáit várjuk. Azért is lett ennek létjogosultsága, mivel az elmúlt években egy-egy kategóriában olyan színvonalú kínálat futott be – több száz film, a világ számos tájáról –, hogy az elő zsűri nagyon csekély számú hazai művet tudott beválogatni a programba. Mivel szeretnénk továbbra is lehetőséget nyújtani a fiatal magyar alkotóknak, ezért indítottuk el ezt a kategóriát.

A CineFest hivatalos műsorfüzetét látva megállapíthatjuk, hogy a programok igen változatos skálán mozognak. Milyen kategóriák lesznek idén, és milyen díjak kerülnek átadásra?
Jelenlegi versenykategóriáink közül talán a nagyjátékfilm- és a kisjátékfilm-kategóriák a legnépszerűbbek. Emellett van a már említett CineNewWave, és az idén újdonságként megjelenő CineDocs, amit azért láttunk szükségesnek létrehozni, mert az utóbbi években rendkívül megerősödött a moziba szánt, teljes estés dokumentumfilmek vonala. Ebben a kategóriában lehetősége nyílik az alkotóknak egy-egy témát vagy személyiséget bemutatni nagyobb lélegzetvételű, teljesebb körű formában. A mozikba is számos ilyen film került a közelmúltban, így gondoltuk, érdemes ezt a műfajt is megversenyeztetni. Legnagyobb örömünkre olyan alkotások szerepelnek itt, mint Ron Howard Oscar-díjas rendező Pavarotti életéről szóló filmje vagy a Maradona karrierjét bemutató alkotás, a Széchenyi Zsigmond életútját elénk táró Vadonvilág és a régiónkhoz is kapcsolódó Folyékony arany, ami a tokaji aszú készítésének viszontagságait meséli el. Ezek a filmek a közönség körében is népszerűek. Mindemellett van egy animációs díjunk is, a Dargay Attila-díj a magyar animáció ifjú tehetsége részére, ahol szintén a fiatal hazai alkotóknak szeretnénk bemutatkozási lehetőséget biztosítani. Mivel egy különleges kategóriáról van szó, egy speciális szakmai zsűri dönt a díj sorsáról. Nem kritérium az sem, hogy a legfrissebb filmmel nevezzen valaki, hanem a legsikerültebb alkotásokat várjuk. A zsűri azt vizsgálja, kiben van ígéret, hogy a jövő nagy animációsfilm-rendezője legyen.

A díjakról idén is több zsűri dönt majd?
Igen. Számunkra talán a legfontosabb a nemzetközi zsűri, melynek tagjait mi kérjük fel. Idén Denis Côté, a locarnói filmfesztiválon Arany és Ezüst Leopárd-díjjal kitüntetett kanadai rendező vállalta el a zsűrielnökséget, de mind magyar, mind nemzetközi részről neves szakemberek fogják bírálni a filmeket. Oscar-díjas rendező ugyanúgy helyet foglal a nemzetközi zsűriben, mint a Miskolchoz több szállal kötődő Müller Péter Sziámi. A zsűri amely a kisjátékfilmekről, a dokumentumfilmekről és CineNewWave-kategória filmjeiről dönt, valamint a Nemzetközi Ökumenikus zsűri négytagú, míg a Filmkritikusok Nemzetközi Szövetségének (FIPRESCI) zsűrije és az Art Mozik Nemzetközi Szövetségének (CICAE) zsűrije három tagból áll majd.

A CineFest milyen hatással van a város életére? Elképzelhető, hogy a mindennapok során is valamilyen filmes fellegvárrá változik majd Miskolc?
A Filmkritikusok Nemzetközi Szövetsége (FIPRESCI) Miskolcot választotta az idei közgyűlésének a helyszínéül. Ez annyit jelent, hogy több mint harminc filmes szak­újságíró érkezik a városba egy kétnapos konferenciára. Ezen kívül számos szakmai társaság tartja itt a különböző programjait. A magyarországi Art-Mozi szövetség például minden évben Miskolcra látogat. Ez gyakorlatilag azt jelenti, hogy a hazánkban artmozit üzemeltető valamennyi cég képviselője és az artfilmeket forgalmazó cégek is megjelennek itt. Mind­emellett az elmúlt években írtunk alá együttműködési megállapodást a Sanghaji Nemzetközi Filmfesztivállal – ami egyébként A kategóriás esemény –, melynek révén mi is ajánlunk számukra magyar filmeket, és ők is kiemelnek számunkra néhány különleges alkotást. Ezeket versenyen kívül mutatjuk be, „a Sanghaji Filmfesztivál Bemutatja” programunkban. Ennek részeként idén három ilyen filmet vetítünk, és reményeink szerint mindhárom rendezője is ellátogat hozzánk. Valamint idén is lesz Nemzetközi Filmvásár, ahol elsősorban a televíziós piac szereplői találkoznak.

Ha jól sejtem, hosszú és szerteágazó szervezőmunka előzi meg a CineFestet. Mikor kezdődnek az ezzel járó feladatok? Hol zárul le az egyik fesztivál, és hol kezdődik a másik?
A fesztivál utolsó napját követően hatalmas munka kezdődik, hiszen a CineFest jelentős részben pályázati támogatásokból valósul meg. Az ezekkel való elszámolás több hónapos feladat, ami átnyúlik a következő esztendőbe is. Ugyanakkor december végén megkezdődik a következő fesztivál előkészítése, hiszen minden évben januártól várjuk a nevezéseket. Addigra ki kell találnunk, hogy szeretnénk-e valamilyen változással élni a nevezési feltételekkel kapcsolatban, hiszen év elején már felkerül a hivatalos honlapra, hogy mivel, hogyan és meddig lehet nevezni a fesztiválra. Ez az időszak május végéig tart, ugyanakkor a fesztivál financiális előkészítése is megindul ezzel párhuzamosan. Az idő haladtával persze egyre sűrűsödnek a feladatok.

https://www.eszak.hu/interju/2019/09/06/a-fesztival-ami-evrol-evre-kepes-megujulni.eszak?fbclid=IwAR1nmUCKGNY1nQPqJTxQCI8wHZhC2RevzT41Dp18HNAeX98vLnL-Sg_pyUM