Az 1962-ben alakult, és azóta aktív Omega zenekar 2020 végén elvesztette két tagját is, Benkő László billentyűs november 18-án, Mihály Tamás (az utolsó években már a zenekarral nem fellépő) basszusgitáros rá három nappal halt meg.
Rá egy évre, 2021. november elején lett rosszul Kóbor János frontember, akit a SOTE Pulmonológiai Klinikájára szállítottak be, majd átszállították a Városmajori Szív- és Érgyógyászati Klinikára, ahol mélyaltatásban tartották egészen december 6-án bekövetkezett haláláig.
Az Omega utolsó lemezének szomorú aktualitást adott az elhunyt három zenész, ugyanis annak Testamentum a címe. Ez volt az Omega tizenhetedik stúdiólemeze, a munkálatai csaknem négy éven át zajlottak.
Mint korábbi cikkünkben hosszabban írtuk, az Omega nagyon sok tekintetben úttörő szerepet játszott a magyar rock történetében. Első lemezük 1968-ban jelent meg Trombitás Frédi és a rettenetes emberek címmel. Ezen olyan, mára örökzöld slágerek szerepeltek, mint a Trombitás Frédi, a Rettenetes emberek és a Ha én szél lehetnék. A zenekar elsősorban a Táncdalfesztiválokon bemutatott produkciói miatt már az egyik legismertebb volt az országban, sőt eljutottak többször Angliába is: 1968-ben például a Spencer Davis Group menedzsere meghívására Omega Red Star néven tartottak turnét a szigetországban, ahol egy angol nyelvű albumot is rögzítettek. Tulajdonképpen azért is jelent meg az első Omega-album (és az első magyar beatalbum), mert a lemezgyár nem hagyhatta, hogy egy magyar beategyüttesnek hamarabb legyen külföldön – és főképp Nyugaton – nagylemeze, mint idehaza.
Rá egy évre jött ki az Omega beatkorszakának csúcsműve, a Tízezer lépés, ezen a címadó dal mellett olyan számok sorakoznak, mint a Petróleumlámpa, a Tékozló fiúk vagy az 1958-as boogie-woogie klubban –, illetve a nemzetközi szinten talán máig legismertebb magyar popsláger, a Gyöngyhajú lány. Erről Kóbor azt nyilatkozta, hogy 1968-ban az Omega a saját klubjában egy angliai turnéja előtt játszott egy búcsúdalt, ennek egyik motívumából született. Ennek később készült cseh, lengyel, bolgár, NDK-s változata is, a Scorpions együttes 1995-ben White Dove címen dolgozta fel. Később is számos előadó vette elő – sokszor szerzői jogokat is sértve –, például Kanye West amerikai rapper, de később a szerzemény feltűnt a Mid90s című amerikai filmben, egy brit sorozatban és egy ausztrál bank reklámjában is.
A harmadik Omega-album 1970-ben jelent meg, Éjszakai országút címmel. Ennek a hangzása érettebb, keményebb, esetenként a progresszív rockhoz közelít, de nem voltak rajta olyan nagy slágerek, mint a korábbi lemezeken. A dalok többségét szerző Presser Gábor értékelése szerint az album zeneileg előrelépés volt, de alábbhagyott a lendület.
1971-ben súlyos válságot élt át az Omega, kivált ugyanis Presser Gábor és Laux József a zenekarból (hogy megalakítsák az LGT-t), és távozott az állandó szövegíró Adamis Anna is. Ez magával hozta az első nagyobb stílusváltást is, ennek lenyomata az 1972-es Élő Omega, amely egy kiadásra tervezett, de végül betiltott stúdióalbum koncertváltozata. A lemezen több dalban üzentek Presseréknek, például a Hűtlen barátok című dallal, és megénekelték a zenekar válságát is (Egy nehéz év után, Törékeny lendület). Az új felállásban Mihály Tamás lett a legtermékenyebb szerző, de írtak dalokat a többiek is. Így játszotta a zenekar 1999-ben a Hűtlen barátokat.
Ezután a 70-es évek közepéig még két albumot jelentetett meg az 5 (1973) és az Omega 6: Nem tudom a neved (1975) címmel, amelyek az új felállás magára találását bizonyította, elsősorban a hard rock vonalon. Ekkoriban – Peter Hauke menedzsernek köszönhetően – már a zenekar állandó nyugat-európai turnékon is bizonyított, időnként olyan zenekarokkal lépett fel közösen, mint Scorpions.https://hvg.hu/kultura/20211206_Ez_egy_eletre_szolt__tizenegy_Omegadal_ami_orokke_velunk_marad