Raktárrendezés közben kőből készült falloszra bukkantak a Soproni Múzeum mit sem sejtő munkatársai. A jó állapotban megmaradt, csaknem 10 centiméteres műtárgyat a múzeum pénteki beszámolója szerint Gróf sárvár-felsővidéki Széchenyi Béla István Mária, Széchenyi István gróf fia adományozta a Soproni Múzeumnak, de ezen kívül az intézmény munkatársai egyelőre keveset tudnak a leletről.
Az adományozó gróf 1837-ben született, 1918-ban halt meg, és nagy utazó volt: megjárta Németországot, Amerikát, Algériában több oroszlánvadász-expedíción is részt vett, és eljutott Indiába, Japánba és Kínába is. Maga a lelet viszont a múzeum munkatársai szerint sokkal közelebbről, feltehetően a Fertő-tó környékéről származik.
A műtárgy korát egyelőre nem sikerült meghatározni, de több ezer éves is lehet.
„Az biztos, hogy ezek a tárgyak végigkísérték az emberiség történelmét, mondhatni, hogy a phalloszok köztünk éltek – írja a múzeum a Facebookon. – I.e. 28 000 körül már biztosan csináltunk ilyet, Délnyugat-Németországból van rá adat. Aztán i.e. 6000 körüli időből Izraelből is került elő. A rómaiaknál természetesen volt, hogyne lett volna, de a török korban üvegpalack is készült ilyen formában. Leletünket sajnos kontextusából kiragadták, így nem lehet megmondani, hogy pontosan melyik korszak emléke is. Valahová a neolitikum és a római kor közé helyezzük – de biztosabbat egyelőre nem mondhatunk róla.”
Azonnal átadni Alföldinek. Majd Miskolcon megrendezi a parafrázist. ????
Komámasszony hol a műfallosz?
„Egy ablak nélküli bezárt helyiségben öt nő ül, öt társadalmi prototípust ismerhetünk meg. Cuki, a sötét betörőfigura, Méltóságos, az ódon eleganciájú hölgy, K. Müller, a kövérkés kispolgárnő, Kiss, a szemüveges intellektuel és Márton, a vidéki nép egyszerű lánya. Amikor felmegy a függöny, Cuki kezében a „műfallosz”, ami a darab során körbejár. A recept egyszerű: akinél a fallosz, azé a hatalom. Természetesen mindannyian előbbre akarnak jutni, kivéve azt, akinél éppen a műpöcörö van. Vajon meddig tart ez a groteszk lélektani játék, a hatalombirtoklás és az egymásrautaltság abszurd komédiája? Vajon ki tudnak-e törni az elzártságból? Vajon elsül-e a műfallosz?”