Haldokló szépség
Víz alatt: a Holt-tenger, ahogy még soha nem láttad
Ritka víz alatti expozíció: Asaf Amran fotós Izraelben és külföldön készült képei számos médiában, köztük a patinás National Geographic magazinban is megjelentek már.
“Gyerekkorom óta mindig alkotással foglalkoztam, ez érdekel. Főleg, mikor azt látom, hogy tetszik az embereknek, élvezik és izgalomba hozzák őket a fotóim” – mondja Amran, aki miután beutazta a világot és dokumentálta elsősorban a természetet, az elmúlt évet csak a Holt-tengernél töltötte: “Egy egész éven át minden héten ellátogattam a Holt-tengerhez.”
“A fotózás kivisz a természetbe, varázslatos helyekre kalauzol, napfelkeltékben és csodálatos tájakban gyönyörködhetek. Az alkotás nem ér véget a kattintással, hanem a számítógépes szerkesztéssel folytatódik, ahol a stílusomnak egy további kifejezést adok, ami fokozza a lefotózott szépséget. Sokféle technikával és felszereléssel fényképezek, így rengeteg lehetőségem van az alkotásra – drón, csúszkák, vakuk, derítők, víz alatti fotózás eszközei, videó és még sok más.”
Mi késztetett arra, hogy a világ legalacsonyabb pontját válaszd, és olyasmit csinálj, amit előtted még senki?
“Egy éve egy olyan helyhez érkeztem a Holt-tengerhez, ahol korábban is jártam már, és azt láttam, hogy az teljesen megváltozott. A dolgok, amiket egy évvel ezelőtt fotóztam, “meghaltak”, de más, új dolgok “születtek”. Ezért úgy döntöttem, hogy egy hatalmas projektbe kezdek: lefényképezem a teljes Holt-tengert – délen, középen és északon –, hogy a valósággal szembesítve bemutassam a régió tragikus és fájdalmas helyzetét.”
Ambiciózus projekt négy dimenzióban
Amran a “valósággal szembesítve” alatt azt érti, hogy a víznyelők, a gombák, a kiszáradás, sőt a sár is úgy jelennek meg a fotóin, hogy az eltűnő tenger tragédiája pillanatnyilag nem látszik, sőt feledésbe merül.
“A lefényképezett alkotások történelmi és ritka pillanatot mutatnak be arról, ami a kattintás pillanatában volt, ami már megváltozott, megváltozik vagy hamarosan eltűnik. Ezért is nevezi így a projektet: “Dying Beauty”.
Amran elmondta, hogy a szokatlan és ambiciózus dolog létrehozása érdekében úgy döntött, hogy a projektet négy dimenzióban készíti el:
- Ősz / tél / tavasz / nyár
- Éjszaka / nappal / napkelte / napnyugta
- Állóképek / videó / time-lapse
- Fotózás a levegőből / szárazföldön / és – először – vízalatti fotózás a Holt-tengerben!
“A rendkívüli projekt anyagainak elkészítése nagyon nagy idő- és pénzbefektetéssel járt, 2021 és 2022 között heti rendszerességgel látogattam a Holt-tengert egy teljes éven keresztül. Különleges helyekre látogattam el: víznyelőkhöz, szinte megközelíthetetlen helyekre, rengeteget gyalogoltam a terepen és a sötétben, sok nehéz felszereléssel.”
A fényképek egy része professzionális víz alatti fotózáshoz készült felszereléssel készültek, amilyet általában a búvárok használnak. A Holt-tengerben természetesen nincsenek korallok vagy halak, amelyeket le lehetne fényképezni, de vannak gyönyörű sóképződmények – „gombák”.
Miben más a víz alatti fotózás egy ilyen tengerben, mint máshol?
Amran a projekt honlapján a holt-tengeri fotózás számos kihívásáról beszél:
Először is, ha a földön vagy drónnal fényképezünk – nem okoz gondot mindent lefényképezni. A fényképezőgép távolról is képes mindent látni, így nem okoz gondot a pontos fókuszálás. A Holt-tenger 34%-os sótartalma miatt azonban a víz nem tiszta, és a fényképezőgép nehezen „lát”, nagyon nehéz fókuszálni. “Sok próbálkozást és türelmet igényelt, hogy kielégítő eredményeket érjek el. Néha arra a részre élesítettem a kamerát, mely a víz felszíne fölött kikandikált.”
“Másrészt, a földön vagy drónnal történő fotózással ellentétben a vízben való fotózásnál teljesen elázol, és ráadásul a Holt-tenger vizében. A nyálkás só ráragad a kezedre és a felszerelésre. Előre felkészülten jöttem, törölközővel, nedves törlőkendőkkel és tiszta vízzel a kézmosáshoz.”
Egy további dolog, ami nagyon megnehezíti a fotózást, hogy a Holt-tengerben minden lebeg. “Erőfeszítéseket kellett tenni azért, hogy a fényképezőgépet a tokkal együtt hosszú időre a vízbe tegyem.”
Amran ezen projektjének összes fotóját meg lehet tekinteni a szeptember elsején kezdődött kiállításán, melynek címe: “Haldokló szépség – Dying Beauty”. A kiállítás a ZOA House-ban (Beit Cionei Amerika) látható, szeptemberben és októberben nyitva áll a nagyközönség számára.