A Dávid-szobor körül fellángolt prüdéria-botrány nem egyedi eset, bár 2023-at írunk, időről időre hallani hasonlókról, volt, aki a Bibliát is ki akarta tiltani az iskolákból, mondván az pornográf. De mi különbözteti meg a meztelen test művészi ábrázolását a pornográfiától? Művészeti szakértőkkel beszélgettünk.
Az állásával volt kénytelen fizetni egy floridai iskolaigazgató, aki művészettörténet-órán reneszánsz remekművekről, így a Dávid-szoborról is mutatott képet hatodikos diákjainak. Ezen több szülő pornográfiát kiáltva felháborodott, azt állítva, hogy a gyerekeket felzaklatták a látottak. A világsajtóban is nagy visszhangot kiváltó eset Firenzében sem maradt válasz nélkül: itt, a Galleria dell’Accademián őrzik Michelangelo világhírű alkotását. A város polgármestere, Dario Nardella bejelentette, hogy kitüntetné Hope Carrasquilla exigazgatót, a múzeum vezetője, Cecile Hollberg pedig megütközésének adott hangot – szerinte a Dávid-szobor pornográfként való azonosítása egyet jelent a Biblia, a nyugati kultúra és a reneszánsz művészet meg nem értésével.
Barney Bishop, az érintett iskola igazgatótanácsának elnöke egyértelművé tette, hogy nézetük szerint a szülőknek mindig igazuk van, az ő jogaik a legfontosabbak, amelyeket meg is kell védeni. A szülők pedig most előzetes szavazást akarnak tartani minden olyan leckéről, amely „rosszul érintheti” a gyerekeiket. Ezt a hozzáállást egyébként sokan azzal az egyre elterjedtebb tendenciával azonosítják, ami az oktatás konzervatív reformjára irányul, és amit Florida republikánus kormányzója, Ron DeSantis is támogat. Az államban ennek jegyében többek között az olvasmányok felülvizsgálatát, a nemi identitás és az etnikai hovatartozás iskolai megvitatásának korlátozását is bevezették már.
A statisztika szerint is megosztó a téma |
Egy friss felmérés részben pont a Dávid-szobor és a művészetben megjelenő meztelenség témaköreit boncolgatja. A kitöltésben ezer, 18 éven felüli amerikai vett részt, az adatokat március 30. és április 4. között rögzítették. A válaszok alapján 14 százalék problémásnak tartja a meztelenség ábrázolását Michelangelo, Rubens vagy Rembrandt alkotásain – azt, hogy ezeket a műveket gyerekeknek is megmutatják, már többen (28 százalék) helytelenítik. 70 százalék szerint rendben van, ha középiskolások művészeti órán látják a Dávid-szobor fotóját teljes nagyságában (20 százalék itt nemmel szavazott), ám az általános iskolás korosztályt tekintve már szigorúbb volt a mezőny: 55 százalék szerint a kisebbeknek nem szabadna látnia az alkotást (33 százalék igent mondott rá), 38 százalék szerint a nagyobbaknak sem (itt 48 százalék válaszolt igennel). 67 százalék gondolja úgy, hogy értesíteni kellene a szülőket, mielőtt meztelen alkotásokról tanulnak a diákok, és az is, hogy „csak” 75 százalék szerint egyértelműen nem pornográf a Dávid-szobor.
9 százaléknyi válaszadó úgy véli, hogy egyébként ő maga is tudna készíteni róla replikát, ha lenne hozzá megfelelő alapanyaga, eszköze és elegendő ideje. |
De tényleg tehet-e rosszat a gyerekeknek, ha meglátnak egy meztelen szobrot? Mi választja el a pornográfiát a művészettől?https://hvg.hu/kultura/20230414_David_szobor_Michelangelo_pornografia_muveszettortenet_muveszetpedagogia_cenzura
Ahogyan én emlékszem rajz tantárgy keretén megtartott művészettörténeti órákra, egyáltalán nem foglalkoztunk a nemiséggel, nem is vettük észre a Dávid szobor meztelenségét, a mű készítőjére koncentráltunk inkább, bár nem kutattuk a miértjét, miért készítette és miért meztelenül. Minden festmény és szobor világapokalipszis része, akár a versek és a rock-kal kezdődő zenei apokalipszis. Persze, egy nemi lény, amelyik már így születik meg, csak azt veszi észre mindenkin, nem arcokat lát, hanem testi beállítottságú.
Svájc egyik nemzeti szimbóluma a svájci bicska.
A MIÉNK A SVÁJCI FARKAS…
Amikor ismételték a történelmüket, svájci sapka volt a divat.