Szögezzük le az elején: ez nem egy rekonstrukciót ellenző írás lesz. Sőt, inkább a tudományos alapokon történő visszaépítések mellett teszi le a voksát. A diósgyőri vár esete viszont egy tragikomédiába látszik átalakulni, főleg a most hétvégi történések után. Hogy történhet ez meg az egyik legrégebbi műemlékünkkel? És kérdés, hogy devalválódhat-e a várhelyreállítások műfaja hazánkban még tovább?
Miskolcon nagyon lassan, anyagi gondokkal küzdve, de épül a diósgyőri vár, amelynek 2017-ben napvilágot látott tervei igencsak megosztották a közönséget. Arról, hogy mindezt a sajtó milyen megmosolyogtató címekkel közvetíti, arról külön cikket lehetne írni, de talán a legmegindítóbbak azok a típusú írások, amelyek a „kiépítéseket” (azaz az elméleti rekonstrukciók alapján történő kivitelezéseket) ellenzők és azok támogatói között akarnak még nagyobb szakadékot mélyíteni. Pedig, a „fanyalgóknak” nem feltétlen a rehabilitáció tényével van a bajuk: hanem azzal, ahogyan ez az egész történik az egyik legősibb és legértékesebb műemlékünkkel, amely ráadásul I. Lajos udvari kultúrájának megismeréséhez is az egyik legtöbb eredeti nyomot szolgáltatja.
A romok folyamatos pusztulását mindig kiépítéssel akarták meggátolni, ennek módján több mint 100 éve tanakodnak a szakemberek. A „Királynék vára” ugyanis a 18-19. századra széthordott kövei miatt az utolsó óráit taposta, Sztehlo Ottó így később, 1921-ben készített is egy historizáló kiegészítési tervet rá, bár nem konkrét megbízásra.1 Mégis, kvázi innen számíthatjuk a vár modern rekonstrukciós históriájának origóját.
A rom az 1930-as években is fókuszba került, ugyanis a korszakban fellángoló revíziós politika következtében a műemlékvédelem programja is új irányt követett. Az akkoriban működő Műemlékek Országos Bizottsága minden új határon belül megmaradt középkori emléket reflektorfénybe állított, hiszen ezen királyi építmények reprezentálták a tényt, hogy az elcsatolt területek középkori épületei is hajdan egy kultúrkörhöz tartoztak. A nemesek ugyanis mindig az udvar építészetét és divatját próbálták követni, így egy királyi vár a megmaradt belső területen kultúrpolitikai szempontból kulcsfontosságú volt a két világháború között.2
Ebben a megközelítésben eleinte a diósgyőri vár is a felújítások listájában szerepelt, végül azonban jelentős kiépítés forráshiány miatt nem történt, de a Bizottság műszaki főtanácsosának, Lux Kálmánnak a hagyatékában találni e korból származó kiegészítési elképzeléseket.3
1953-tól viszont már egy eltökéltebb projekt indulása előtt álltak, mikor Ferenczy Károly vezetésével megkezdték elhordani a feltöltéseket és az építmény állagmegóvását tűzték ki célul. Az immáron Országos Műemléki Felügyelőségként működő műemlékvédelmi szerv 1962-ben Czeglédy Ilonát bízta meg az ásatások vezetésével, Ferenczy Károly mindeközben kidolgozta a rombiztosítási koncepciót: kisebb toldásokat eszközölt csak, amelyek a modern kor anyagaival éltek. Minden új elem vasbetonból, üvegből vagy fémszerkezetekkel épült. A modern hozzáadások segítségével megközelíthetők lettek egyes részletek, bizonyos, ma már nem látható struktúrákat pedig bazaltzúzalékos műkő kiegészítésekkel idéztek meg.
Ferenczy nem csak az építészeti részleteket tervezte meg, de a kiállítást, a látvány raktárakat és a vitrinek üveg és fém konstrukcióit is. Ez a „műemlék kiegészítés” ugyan árulkodik a kor várbemutatási hozzáállásáról, mégsem hihetjük egy percig sem, hogy a teljes kiépítés nem volt cél ebben az időszakban is. Az építésznek ugyanis kifejezetten szándéka volt a vár teljes továbbépítése, egészen az elpusztult szárnyakat és a födémszerkezeteket is beleértve. Egy kultúrközpont megszületése volt a kitűzött vágy, ahol az üveg és további kortárs anyagok játszották volna a főszerepet.
A Ferenczy-féle megvalósult állagmegóvás viszont már állagát tekinve is újragondolásra szorult, és a vár üzemeltetése miatt is szükség volt egy fenntarthatóbb megoldásra. A 21. századi vár, mint turisztikai, gazdasági, valamint köznevelői tényező egész egyszerűen több funkciót és fedett tereket igényel. A 2010-ben megkezdett tervezés Botos Judithoz, Cséfalvay Gyulához és Szekér Györgyhöz kötődik. Itt is több tervfázis ismert, ám 2011-ben jóváhagyták a rekonstruktív jellegű elképzeléseket is, és pár évvel később meg is kezdődhetett a belsővár kiépítése.
Nagy segítség volt, hogy a vár előtt álló, úgynevezett Dérnyné-házból kibontották a régen beépített, eredeti középkori faragványokat, ezek is segítették Szekér Györgyöt az enteriőr rekonstrukciók terén. A vár alaprajza nagyjából ismert volt, így a földszinti helyiségek elosztása visszaállítható lett, valamint az in situ részletek, nyílások, boltindítások is támogatták a következtetéseket. A nem ismert építészeti pontoknál régi alaprajzok, metszetek, ábrázolások jelentettek támpontot, melyek közül mindegyik egy-egy újabb információval szolgált az építéstörténetet illetően. Maradt fenn 1596-os ostromábrázolás, 1662-es alaprajzok, valamint a nagy segítség: a híres Hazael Hugó-féle ábrázolás is
A legújabb tervezői gárda Szekér György és Cséfalvay Gyula mellett Petrik Zoltánnal és Rostás Lászlóval bővült, utóbbi lett a felelős tervező. A régóta hangoztatott, teljes kiépítésről szóló rekonstrukciós ütem kivitelezése sokáig húzódott, majd egy kormányhatározat szerint több mint tízmilliárd foritnyi állami támogatással indulhatott el 2021-ben, önkormányzati kiegészítéssel. Az előtte engedélyezett tervekről 2017-ben, és 2018-ban is láttunk publikációkat, 2021-ben pedig az egyik kivitelező osztotta újra a 2017-es terveket a szerződés aláírásokor.
Viszont a másik kivitelező, az FK Raszter honlapján látható egy eddig nem túl „megfuttatott”, ám egy fokkal visszafogottabb terv is. A cég 2022 januárjában publikálta ezt az ábrát. Ezen a látványterven nincsenek ott olyan földtől elrugaszkodott tervek, mint a korábbi tetőcserép mintázata, mely inkább tükröz egy historizmus korabeli visszaépítési koncepciót, mintsem a valódi, Mátyás-kori cserépmaradványok hű követését.
A 2017-2018-as látványtervek alapján egyébként Buzás Gergely, a középkori építészet elméleti rekonstrukcióinak legismertebb szakembere írt egy érdekfeszítő elemzést, melyben igen súlyos tévedésekre és úgy magának az építkezésnek a tudományos megalapozottságot kerülő mivoltára hívta fel a figyelmet. A szövegben a régészeti és kronológiai ellentmondásokon túl, olyan ordító túlkapásokkal kell számolnunk, mint a sosem létezett második emelet, vagy a nyugati homlokzat konkrétan neogótikus ablaksorral történő megnyitása.
Bár a nyugati homlokzatot a kivitelező honlapján látható másik látványterven nem láthatjuk, az építési fotók alapján mégsem valószínű, hogy lemondtak a látványos panorámáról, elvégre a 2021-es közbeszerzési hirdetményből kiderül, hogy a kiépítendő nyugati szárny emeletéből éttermet akarnak csinálni. Ilyen és ehhez hasonló, fenntartható funkciókra egyébként valóban szükség van.
Más kérdés, hogy az előző kiépítés legfőbb indoka szintén a gazdasági szempontból történő kihasználhatóság volt. Ám ennek eredményeképp a szegényes kiállítási koncepció mellett még a királyi lakosztály is el volt zárva a közönség elől, mert kereskedelmi célra akarták azt használni – sikertelenül. Így hát kérdés, hogy jó megoldás-e, hogy még több funkciót és még több kiépítést pakolunk ide, ahelyett, hogy a régi rekonstrukció keretein belül gondolják újra és fejlesszék át a rossz turisztikai és marketing stratégiát.
Az eltúlzott üzleti ambíciókból következett az épületegyüttes stilisztikai megbillenése is: hiszen valóban szépen hangzik a vár „eredeti” látványának visszaállítása, az új szerepkörök mindegyike mégsem tudna 15-16. századi enteriőrökben helyet kapni. Így viszont az építkezésen a stilizáló elemek bizarr módon kezdtek el keveredni a szerves építészet karakterisztikumaval, és gyengébb modern részletekkel is.
Lehet utálni vagy szeretni a rekonstrukciókat, ettől függetlenül ez egy létező műfaj, aminek saját tipológiája, építészettörténete van. A középkori épületek rekonstrukciója különösen nehéz mondjuk egy 19. századi épület visszaépítéséhez képest tervrajzok és fotók hiányában, de ettől függetlenül vannak működő diszkrét példák, ahol a romok védelmét az anyagában is hasonló, hipotetikus kiépítések szolgálni tudják. (Ilyen például a nemrégiben átadott regéci keleti palotaszárny.) Egy azonos kőből folytatott, a túlzó kiegészítéseket kerülő, a régi mesterségeket felelevenítő kiegészítés is látványosság lehetne, amely a régen is már feltalált, több száz évig bizonyítottan kitartó kötőanyagokkal, régi szerkezetekkel számolhatna. Ahol a francia Guédelon példájához hasonlóan az újjáépítés folyamata alatt akár a hiányzó mesteremberek gyakorlati oktatása is kialakulhatott volna.
Idén a tornyok statikai gondjaira hivatkozva azonban a kivitelezés újabb forrásokat követelt, mert kiderült, hogy a több száz éves romok nem igen bírják el a túlzott ráépítést. (Ki gondolta volna?) A módosított tervek engedélyeztetésére idén nyáron kihirdettek egy új közbeszerzést. A vár rekonstrukciójára korábban szánt támogatási összeg több ütemben érkezik a miskolci önkormányzathoz, de a hiányzó forrás a tornyok statikai gondjaihoz elmaradni látszanak. Legalábbis a helyi polgármester hétvégi posztja szerint a Pénzügyminisztérium nem ad helyet a további támogatások folyosítására. Így viszont a kiépítésben a tartalomra, azaz e túlzott rekonstrukció legfőbb indokára konkrétan úgy tűnik, nem lesz egy ideig lehetőség.
Ahogy Christian Dromard írta: a műemlékvédelem és turizmus kapcsolata egy házassághoz hasonlítható.4 Egyenlő felek, szükségük van egymásra egy műemlék életének fenntartásához. A diósgyőri vár esetében sajnos egy elnyomó házasságról lehet beszélni. A kiépítések aránya és az üzleti szempont felülírta tudományos hitelét, amely folyamat végén ráadásul ez az üzleti szempont még elhalni is látszik. Nagy valószínűséggel a várban üres terek várnak majd szebb időkre, de a kivitelezők legalább jól jártak.
A látogatók és a történelem szerelmesei viszont nagyon nem. Önök, Olvasóink, ha kiépítéseket, rekonstrukciókat is szeretnének látni – nem ezt érdemlik. Ne érjék be kevesebbel, mint a hasonló kaliberű műemlékre fordított kellő kutatási idő; azok alapján a lehető leghitelesebb kiegészítés a kutatók, fejlesztők és építészek konszenzusával; a legminőségibb anyagok, amelyek jól tudnak kommunikálni a több száz éves falakkal; a mértékletesség, valamint az élménydús, tanulásra sarkalló programok és tárlatok, amelyekkel megismerve a múltat jövőnkre nézve okulhatunk.
Pleskovics Viola
1Lővei Pál: „Konzerválni és nem historizálni”: A műemlékvédelem elvei, régebbi és újabb törekvései, In: Műemlékvédelem 2014/1., 47.p.
2 A témáról bővebben: Bozóki Lajos: Politika és tudomány. A Műemlékek Országos Bizottságának megújulása Gerevich Tibor irányítása alatt (1934-1945), in A Magyar Műemlékvédelem korszakai, Tanulmányok, Országos Műemlékvédelmi Hivatal, eds. Bardoly, István and Haris, Andrea, Budapest, 1996, 171-190.
3 Forrás: MÉM MDK, Tervtár, Lux Hagyaték Ltsz. 00352.
4 Christian Dromard: A műemlékvédelem és turizmus kapcsolata, In: Kultúra és Közösség, 18. évf., 2001/2-3.sz., 76-77.p.
Rostást ezért letöltendővel büntetném
Ennyit tudtok
Bűnbakot képezni
Ez Miskolc
Visszafizette már rostás a tervezői szerződésre felvett százmilliókat?Tervezői művezetésre mai napig is veszi fel a lóvét?Igen.Akkor?
A devolúció a miskolci politikai restauráció folyamánya.
Köszönjük a kormány és a fideszes városvezetés áldozatos munkáját.
Szívesen
https://ekr.gov.hu/portal/kozbeszerzes/eljarasok/EKR000631552019/reszletek?fbclid=IwAR1MfOzE7nAC8JngXueFj0IW03JDqUjuHd927dUdCOBC2fd5GMTHWf4YFj0
………..
x.y.
Amikor aláírta Palibá a kivitelezési szerződést akkor dölt el a vár sorsa.
Válasz19 ó.
v.w.
x.y. nem Ő írta alá! Megörökölte ezt az iszonyatot!
Válasz18 ó.
x.y.
v.w. ne állítson valótlanságot!
A közbeszerzés dokumentumai publikusak:
https://ekr.gov.hu/…/eljarasok/EKR000631552019/reszletek
Válasz18 ó.
z.t.
x.y. .már nem volt visszaút!
Válasz18 ó.
x.y.
z.t. tovább tetszik hajlítani a valóságot? Nem törvényi kötelezettsége a döntéshozóknak, hogy csak akkor írjanak alá szerződést, ha a projekt jól előkészített, és van társadalmi haszna?!
Végülis jól elő lett készítve, egy budapesti és egy miskolci MSZP közeli vállalkozó nyert.”
Xy fogalmatlan beszélgetése yz vel. Tiktokról valami esetleg?
Ennél akkor is szebb lenne a vár, ha konkrétan teleszarnám a falak tetejéig.
Akkor Te lenné Miskolc legnagyobb karakán kriptofilja. Hajrá!
koprofília: az ürülék okozta gyönyör kedvelőinek szexuális gyakorlatát jelöli, akikben a széklet szaga, íze és érintése kelt szexuális örömet; kriptofília …
bolsi módszerek: kiátkozás, sz@rkavarás, elvtársi hátba döfések, halászás zavarosban
Mi van, Kakamatyi, utánaolvastál a betegségednek? Mondjuk nem mindegy, hogy „kriptofil” vagy „koprofíl” vagy, de ilyen aprósággal ne foglalkozz, két bites aggyal ez is szép teljesítmény!
a recepciónál azonban nem úgy néztek ránk, mint Viktória királynő a szifiliszes szüfrazsettre, hanem kedvesen fogadtak, a betegfelvétel megvolt öt perc alatt, és máris beülhettünk az ügyeleti váróba, három másik ügyfél mögé.
Nem a rekonstrukcióval van a baj,hanem az önfejű,a hatalom érdekeit kiszolgáló ,a hatalom mögé bújó, gyáva, tehetségtelen és mohó építészekkel. És az így létrejövő fércművel.
Történelmi alapokra épített gagyi, építész udvaribolond ámokfutásának következménye.
Rostás már a lakcímkártyájába is a Diósgyőri várat adta meg állandó lakhelyéül.
Szegény ott alszik minden nap a fűtetlen tornyokban, hogy nindzsa sámánként védje a betonsilót.
Minden reggel és este őrtűz mellett járja a sámántáncot az üres vizesárokban.
Láthatóan Rostás már szétkenné a szart.Most már a volt városházi beosztottját Petrik Zoltánt is bevetette a tervezők sorába. Bezzeg,ha valami elismerést kapna a rekonstrukció,akkor csak saját magát tüntetné fel.
Van ilyen típusú xxx az élővilágban,Wass Albert sokat írt róluk.