Skip to content

Ungváry: Bayer Zsolt nagyapja nyilas gettóorvosból lett az ÁVH besúgója, aztán elítélt magzatelhajtó

Ungváry: Bayer Zsolt nagyapja nyilas gettóorvosból lett az ÁVH besúgója, aztán elítélt magzatelhajtó

A történész levéltári dokumentumokkal alátámasztva vezeti le, hogy Bayer nagyapja aktív szervezője és tagja volt a nyilaskereszteseknek Kiskőrösön. Szerinte azért van szükség Bayer családi múltjának feltárására, mert abból megérthető, miért viselkedik ma úgy Bayer Zsolt úgy, ahogy.

Bayer Zsolt élethazugságai címmel tett közzé videót vasárnap reggel Ungváry Krisztián. A történésznek hétfő reggel jelenik meg egy nagy cikke Bayer Zsolt nagyapjáról és a publicista hiányos múltfeldolgozásáról a Telexen. „Ez a történet Bayer Zsoltról szól, Bayer Zsolt élethazugságairól, de hogy konstruktív legyek, inkább arról, hogy megértsük Bayer Zsoltot” – fogalmaz a videóban.

A történész levéltári dokumentumokkal alátámasztva járja körül, hogyan lett Bayer nagyapja, Gyimes Károly már a II. világháború előtt aktív tagja és szervezője a nyilas pártnak Kiskőrösön. Gyimes a holokauszt idején gettóorvosként hüvelyi motozásra tanította be a kiskőrösi gettó személyzetét, majd a háború után önként jelentkezett az ÁVH-nál, és besúgónak állt.

Ungváry szerint ehhez képest Bayer Zsolt rendszerint pozitív képet fest a nagyapjáról. Azt ugyan elismeri, hogy gettóorvos volt, de a publicista szerint ebben a minőségében embereket mentett, az ÁVH pedig meghurcolta, és végül négy hálás zsidó mentette meg az Andrássy út 60.-ból.

A történész szerint azért van szükség Bayer családi múltjának feltárására, mert abból megérthető, miért viselkedik ma úgy Bayer Zsolt úgy, ahogy. „Miért is van, az, amit olyan sokszor látunk nála és eszmetársainál, hogy most mi jövünk, és nekünk dolgok járnak, budai ingatlan, ez az, amaz. Ez az elementáris belső sértettség magyarázható ezekkel a társadalmi traumákkal, amelyeken ezek a családok tettesként korábban keresztülmentek, és a lelkiismeretük valahogy nem adott nekik soha feloldozást.”

Ungváry azon a véleményen van, hogy ha Bayer szembenéz a múltjával, talán képes lesz arra is, hogy ezt az állandó sértettségérzését megszüntesse. „De ha csak annyit tesz, hogy nem hazudik saját nagyapjáról, hanem hallgat róla, akkor is egy centivel előre tudtunk lépni.”

Gyimes Ungváry kutatásai szerint nem 5 pengőért vizsgálta meg a gettóba zárt zsidókat, ahogy Bayer korábban állította. Egy általa látott vallomás szerint előfordult olyan is, hogy 500 pengőt fogadott el a segítségnyújtásért, csak hogy aztán ne csináljon semmit. Ungváry szerint abban, hogy Gyimest a háború után mégis felmentette a népbíróság, közrejátszhatott az is, hogy Gyimes ’45 után antifasiszta ellenállói legendákat gyártott magáról, és „ezzel próbálta elkábítani a népbíróságot”, emellett a terhelő vallomások egy része hiányzik is az ügyészségi aktából. Az ’50-es években aztán Gyimes önként jelentkezett besúgónak. „Állambiztonsági karrierje feltehetően több évtizeden keresztül folytatódott.”

1961-ben aztán több orvossal együtt Gyimesit is elítélték különböző jogcímeken, kétrendbeli magzatelhajtásért és erre való felbujtásért 1 év felfüggesztett börtönt és 5000 forint pénzbírságot kapott a történész szerint. Ungváry hozzátette: „Bayer Zsolt egy kicsit megértőbb lehetne abban a diskurzusban, amit jelenleg az abortusz kapcsán folytat, hogyha a saját nagypapája tevékenységére gondol”.



               

Figyelem! Az alábbi, a cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem az eszakhirnok.com nézeteit tükrözik. Mi a hírt/eseményt közöljük, a kommenteket nem tudjuk befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.



34 Comments

  1. Névtelen
    2024.01.28. 15:45

    Aztán Krisztián milyen legendákat gyárt magáról? ????

    Kilóg az egész ménes

    3
    7
    • Névtelen
      2024.01.30. 00:32

      Na előugrott már helyi seggnyaló fideszpatkány is! Véded a mocskosszájú elvtársadat? Neked is kilóg, de nem a ménes!

      3
      1
  2. Névtelen
    2024.01.28. 15:45

    „Harmincöt évvel ezelőtt, 1989. január 28-án, egy szombat délutánon mondta el legendássá vált rádiónyilatkozatát a 2016-ban elhunyt Pozsgay Imre, aki 35 évvel ezelőtt az MSZMP Politikai Bizottságának tagja volt.

    A korábban kulturális és művelődési miniszteri posztot is betöltő Pozsgay a 168 Óra című rádiómű­sorban először hivatkozott arra, hogy az MSZMP Központi Bizottsága által felkért Történész Albizottság – a Központi Bizottság által még meg nem vitatott – szak­értői anyaga az 1956-os eseményeket „népfelkelésnek” tartja, amely a nemzeti önérzetében megsértett és megalázott társadalom fellépése volt a diktatúra ellen. „

    • Névtelen
      2024.01.28. 16:50

      https://uploads.disquscdn.com/images/ef96274a96b2b8bcf8adb201da46806c61ef9360e035a915b5b7453275068ad7.jpg?w=800&h=659

      • Névtelen
        2024.01.29. 11:50

        szánalmas vagy

        1
        1
  3. Névtelen
    2024.01.28. 16:44

    Megnéztem a videót, valamennyire magyarázatot adott arra,honnan jön az 0rbán rezsim gonosz kapzsisága, ezeknek a családoknak a múltjából. A nagypapa szerintem elrejtett értékeket keresett, ha találtak valamit, elosztották egymás közt vagy megtartotta magának, mert úgy gondolta,hogy ilyen helyekre rejtik el az ékszereket vagy értékeket, orvosként nem nagy ügy ilyen beavatkozást elvégezni,persze lehetett kapzsi és perverz szadista egyszerre is.

    2
    1
    • Névtelen
      2024.01.29. 11:59

      „A zsidók a bolsevizmusban egyféle büntető expedíciót látnak mindennel és mindenkivel szemben, ami és aki nem zsidó. Akkor is annak látják, ha meggyőződésük, hogy a bolsevizmus ellenkezik egyéni érdekeikkel.” „A zsidóság – tragikus tévedéssel – a bolsevizmuson át vesz elégtételt magának az elszenvedett sérelmekért. Ennél esztelenebb kárpótlási módot nem választhattak. De amikor senki nem tanult semmit, miért tanultak volna a zsidók?” / Márai/

      1
      1
  4. Névtelen
    2024.01.28. 16:45

    „Ahhoz, hogy Magyarország megint nemzet legyen, megbecsült család a világban, ki kell pusztítani egyfajta ember lelkéből a „jobboldaliság” címkéjével ismert különös valamit; a tudatot hogy ő, „mint keresztény magyar ember”, előjogokkal élhet e világban egyszerűen azért, mert ő „ keresztény magyar úri ember” joga van tehetség és tudás nélkül is jól élni, fennhordani az orrát, lenézni mindenkit, aki nem „kereszténymagyar” vagy „úriember”, tartani a markát, s kereszténymagyar markába baksist kérni államtól, társadalomtól: állást, kitüntetést, maradék zsidóbirtokot, potyanyaralást a Galyatetőn, kivételezést az élet minden vonatkozásában.
    Mert ez volt a „jobboldaliság” igazi értelme.
    S ez a fajta nem tanul: Aki elmúlt harmincéves és ebben a szellemben, légkörben nevelkedett, reménytelen; talán megalkuszik, fogcsikorgatva, s mert önző és gyáva: bizonnyal hajlong majd az új rendszer előtt; de szíve mélyén örökké visszasírja a „jobboldali, keresztény, nemzeti” világot, amelyen belül olyan szépen lehetett zsidó vagyont rabolni, versenytársat legyilkolni és aladárkodni a nagyvállalatokban, képzettség és hozzáértés nélkül.
    S lehetett „előkelő közhivatalnok”-nak lenni és sérthetetlen, páncél-inggel védett katonatisztnek; s mindezért nem adni semmit, csak saját becses létezése tényét. Ez a fajta soha nem változik. De amíg ezeknek szavuk van, vagy befolyásuk, Magyarország nem lesz nemzet.
    A politikában az emberek mindig az ámítás és az önámítás együgyű áldozatai voltak és azok is maradnak.”
    *
    (Márai Sándor: A teljes napló 1943–­1944, 366–367. oldal)

    6
    3
    • Névtelen
      2024.01.29. 11:57

      Márai Sándor:

      „A zsidókkal baj van. Nem az a baj, hogy a sok szenvedésből és nyomorúságból nem tanultak semmit – ki tanult valamit? Senki. Nem, az a baj, amit tanultak. Megtanulták a fasizmust, s a maguk zsidó módján csinálják tovább. Megtanulták, hogy a nihil forradalma, ez az anarchikus életérzés lehet üzleti, társadalmi gyakorlat. Minden szabad és lehet, csak mert lehet. Ennél veszélyesebb leckét nem is tanulhattak. S hajlamuk van erre.”

      „A zsidókat szidják. Minden hivatal tele van velük, mondják, tisztességtelenek a kereskedelemben, erőszakosak, ízléstelenek, hangosak és igazságtalanok a sajtóban, a közéletben, a politikában stb… Azt hiszem, nem az a baj, hogy zsidók vannak a hivatalokban, a tőzsdén, a szerkesztőségekben. Az a baj, hogy afféle alzsidók vannak túlságos számban mindenütt, alantas, értéktelen, selejtes emberek.

      A nagy tragédia a zsidóságot is értékeiben dézsmálta meg – nemcsak a zsidó értékek pusztultak, hanem az értékes zsidók. Az irodalomban elpusztult Szerb Antal, Szomory, Sárközy, Halász Gábor, Hevesi András, s jött helyettük néhány buzgó moszkovita alkalmazott. S mindenfelé ez történt: alzsidók tűntek föl, a letűnt, fasiszta keresztények helyébe. Ezért a sok selejtesség, tisztességtelenség, néhol aljasság.”

      „Sok arca van mindannak, ami Magyarországon történik mostanában. Történik az, hogy a pánszláv imperializmus az előre küldött zsidó ressentiment élcsapatainak segítségével birtokba veszi az országot torzan, kapzsian, de ténylegesen. Ez is igaz. Csak az nem igaz, hogy valamilyen új eszmei áramlat van kialakulóban; a magyar tömegek lelkében nem történik semmi.” /https://neokohn.hu/2020/04/22/az-antiszemita-marai/

      „Márai Sándor, aki a Dunakanyarban, Leányfalun vészelte át a főváros ostromát, a „polgári értelmiség” reprezentánsának tartotta magát. Felesége, Matzner Ilona (Lola) zsidó származású volt, és az író már csak ezért is érzékeny volt az antiszemitizmus minden megnyilvánulására.”

      1
      2
  5. Névtelen
    2024.01.28. 17:17

    A „hanyatló” nyugaton nem kell közpénz milliárdokért kiplakátolni, hogy „jobban élünk”.
    Megélik az emberek a mindennapokban.

    9
    1
    • Névtelen
      2024.01.28. 17:54

      Szar dolog egy dollárbalfasz libbantnak, hogy Bayernak legtöbbször igaza van. 🙂 🙂 🙂
      Akkor mit pofázol itt, köcsög? Sipirc!
      Szívesen fogad majd a zsidó javakban – már kora ifjúságában nácibérenc – turkáló öreg Schwartz Gyuri, a nigger köcsöge utódja, de még a köcsög usákos nagyköpet is ellát ajánlólevéllel.
      Nyugodtan(?) élj az analfabéta bűnöző szaraboktól, niggerektől nyüzsgő nyugatodon, de mehetsz usamerikába is rabszolgának. 🙂

      3
      9
      • Névtelen
        2024.01.29. 08:47

        Bayernek igaza volt akkor is amikor a népszabinál nyalta a komcsik seggét, akkor is igaza volt amikor a 90 es években a nácikat,meg a miépet szopkodta a demokratában, meg most is igaza van amikor újra visszamászott a komcsif@szra…Ez a zsolti már csak ilyen: valahogy mindig igaza van. Mármint a magadfajta szolgacsótány szerint…

        12
        1
        • Névtelen
          2024.01.29. 17:35

          Egy dolláron, kilóra megvett rabszolga ne pofázzon a komcsi múltról. 🙂
          Ha nem tudnád, a nemtelen szemlőhegyi megváltód múltját, akkor olvass:
          Gyurcsány a KISZ-ben kezdte, ahol a Központi Bizottság titkári posztjáig emelkedett, majd jött az MSZMP, MSZP, DK és persze a bukások sorozata.
          Három feleséget fogyasztott, míg megtalálta az igazi Szemlőhegyi villáját, ahol a szellemek eltüntették a szakdolgozatait.
          Ment a 3x orosz csók, még a kutyája is megnyalta Putyint, amikor meglátogatta a villában.
          Most a legutolsó Gyurcsánynét tolja. A hatalomba. 🙂
          Naszóval melyik marharépa akar itt orbánozni? Vinnyogni kommunistákról, válásokról, schmittelésről (plagizálásról), putyinozásról, taknyoncsúszó buktákról? 😛

          • Nem vagyok robot
            2024.01.29. 23:22

            Csakhogy amíg a saját elmondása szerint „kiváló úttörő és nagyon lelkes KISZ-titkár” Orbán a Kádár-rendszer bukása után először Soros-ösztöndíjas liberális volt (ne feledjük, a Liberális Internacionálé alelnöke volt), majd centrista polgári (ekkoriban vette fel a Fidesz a „Magyar Polgári Párt” szöveget a nevébe), később jobboldali nép-nemzeti, végül illiberális EU-szkeptikus lett, bejárva ezzel a teljes politikai palettát a szélsőbaltól a szélsőjobbig, addig Gyurcsány nem forgatta folyamatosan a köpönyegét, hanem töretlenül baloldali maradt.

            És az is nagyon nem mindegy, hogy Gyurcsány még egy látszólag demokratizálódó, a Nyugat felé közeledő, NATO-tagságra pályázó Putyint látott vendégül, míg Orbán egy évtizeddel később már egy a Nyugattal nyíltan szembefordult, sőt, egyik szomszédját lerohanó Putler fenekét tisztogatja széles nyelvcsapásokkal.

            És mindeközben Orbán valójában ugyanaz a bolsi maradt, aki fiatalkorában volt, jól mutatja ezt mindaz, amit ma művel az országgal!

          • Névtelen
            2024.01.30. 00:50

            Téged hány rubelért vettek meg, takonygerincű?

      • Névtelen
        2024.01.29. 10:03

        látom megint rádjött az ugatási kényszer
        ugass csak nyugodtan, szeretem ha a hozzád hasonlók ugatnak

        2
        1
      • Névtelen
        2024.01.29. 13:28

        „Bayernak legtöbbször igaza van” – Kivéve, amikor nincs igaza, ugye? Hogyan is fogalmazott Bayer elvtárs kábé 2 éve: „Oroszország nem fogja megtámadni Ukrajnát, ezt egy hülye is tudja.” Ekkora pofáraesés ritka egy megmondóember karrierjében…
        Forrás: https://www.youtube.com/watch?v=0iit2aky1A4
        Erre mit mondanak a hozzád hasonló ruszkibérenc agyalágyultak? ? ? ?

        6
        1
        • Névtelen
          2024.01.29. 17:25

          Bayer nem egy jövőbelátó sámán. Csak az akkor éppen fennálló tényekből tud levonni következtetéseket. Ez viszont egy dollárbalfasznak magas, mint vízilónak a balettiskola. 🙂
          Na hogy is történt ez a „m x

          • Nem vagyok robot
            2024.01.29. 23:52

            Bayer valóban nem egy jövőbelátó sámán. Ugyanakkor azt egy hülye is tudja, hogy nem állítunk olyasmit ilyen szavakkal egy tévéműsorban, vagyis ország-világ előtt, amire egy ici-pici esély is van.
            Márpedig 2022. január 30-án, vagyis bő 3 héttel a háború kitörése előtt, amikor Bayer ezt a Sajtóklubban kijelentette, azért már nem kellett egy jövőbelátó sámánnak lenni ahhoz, hogy látni lehessen, hogy valami készülődik Oroszországban illetve Belarussziában.
            Főleg, hogy akkor már egymás után hívták fel a közvélemény figyelmét a nyugati titkosszolgálatok, hogy szinte biztosan nem véletlenül sorakoztatja fel Oroszország az ukrán határon a legjobb egységeit.
            Szóval valószínűleg nem égett volna bele ez a mondat annyi embernek az agyába, ha nem valami olyasmit állított volna Bayer azzal a dumával, hogy ezt egy hülye is tudja, amit előre lehetett sejteni, sőt, talán látni, és amitől sokan igen komolyan tartottak is.

          • Névtelen
            2024.01.30. 00:37

            Én is levontam a rólad a következtetéseket. Egy rubelfasz seggnyaló vagy, aki az anyját is eladja a Szinva parton csak előnye számazhasson belőle. A gerinc szó nálad nem létezik.

          • Névtelen
            2024.01.30. 07:11

            Zsoltinak azt sem lehet elhinni amit kérdez:
            2016. augusztus 16. (Bayer Zsolt – Mandiner)

            „Aztán kikértem az iratokat. Bizony, volt ára annak a főorvosságnak. A nagyapámat beszervezték. III/III-as volt. Haláláig. Itt vannak a jelentései, kikértem őket a Történeti Hivataltól.”

            „2024. január 29. (Bayer Zsolt – Magyar Nemzet):

            „Tévedés, hogy kikértem volna a nagyapámra vonatkozó iratokat, soha nem kértem ki. (…) Azt hiszem, könnyen ellenőrizhető, jártam-e a történeti hivatalban s kikértem-e a nagyapámra vonatkozó iratokat. Ismétlem: nem. (…) Nekem ez a két levél állt rendelkezésemre, s két jelentés, melyeket nagyapám írt besúgóként, immár a kommunista titkosszolgálatnak.”

            (Igaz, ugyanitt hozzáteszi: „ez már 2016-ban is tévesen jelent meg, de nem tulajdonítottam neki jelentőséget, ahogy más sem”.)

            2016. augusztus 16. (Bayer Zsolt – Mandiner)

            „Aztán kikértem az iratokat. Bizony, volt ára annak a főorvosságnak. A nagyapámat beszervezték. III/III-as volt. Haláláig. Itt vannak a jelentései, kikértem őket a Történeti Hivataltól.”

  6. Névtelen
    2024.01.29. 07:21

    TISZTA CIKI !

    1
    1
  7. Névtelen
    2024.01.29. 10:43

    hulye magyargyulolo heber ez is.

    4
    5
    • Névtelen
      2024.01.29. 11:48

      de mennyien azok közülük

      2
      2
    • Névtelen
      2024.01.30. 00:44

      Miért is? Mert kiderült egy mocskosszájú hőbörő gazemberről, hogy a nagyapja nyilas, majd később komcsi ügynök volt és te ebből azt a következtetést vontad le, hogy magyargyűlölő aki ezt nyilvánosságra hozta?
      A gondolkodás nem igazán tartozik a tulajdonságaid közé!

  8. Névtelen
    2024.01.29. 17:35

    Értek mindent, Zsolti. Téged, anyádat, családod többi tagját alig-alig határoz meg a nyilas-kommunista nagypapa. Dobrev Klárának viszont még a férjét is Apró Antal határozza meg. A túloldalon mindenkinek le kell adni a vagyont, vissza kell vonulni, és szégyenben kell élni örökre. A te oldaladon elég „iszonyodni”, és máris mehet tovább minden, mert most „harc” van. A túloldalon azonnal mocskos tömeggyilkos kommunista állattá válik mindenki, aki Dobrev Klárát támogatja, kiáll mellette, míg a ti oldalatokon senki sem válik sem nyilassá, sem ÁVH besúgóvá, vagy ezek szimpatizánsává, ha téged támogat, hanem ti a „nemzeti oldal” vagytok, és ennyi. A túloldalon minden elrabolt közvagyonhoz tömegek vére tapad, a ti oldalatokon ti nem örököltétek az elrabolt nemzeti vagyont, hanem ti magatok raboltátok, sőt raboljátok el minden egyes napon, Zsolt, és TÉNYLEG tömegek vére tapad hozzá nap, mint nap!!! A túloldalon volt mondjuk25 ember, aki jelentős vagyont rabolhatott, és volt további 5000 ember, aki kedvezményeket, külön utakat, és hasonló kcsintós mellékutakat járhatott. Ma nektek a gyerekeitek is egyesével milliárdosok, és tízezrek/százezrek vannak, akik a NER kegyeltjei. A mostani 25 ember, aki a rendszer tetején ül, a Forbes listákon a világ 1000 leggazdagabb embere közé tartozna, ha bevallaná a valós vagyonát, ami nemcsak rabolt vagyon, de a komplett ország csődbe és tönkremegy miattatok. És szerinted it vagytok a „kurucok”.

    Nem kurucok vagytok. Hanem fasiszta bűnözők, Zsolt. Te pedig a büszke propagandistájuk vagy. Az unokáid sokkal jobban fognak iszonyodni tőled, mint te a nagyapádtól.

    Te nyilas/ávós patkányivadék, te.

  9. Névtelen
    2024.01.29. 19:02

    Hogy is szól a dakota közmondás? A hazug embert …
    Az a helyzet, hogy lehet hazudozni, csak piszok memória kell hozzá, egy trágár prolinak meg olyanból deficitje van.

    https://mandiner.hu/belfold/2016/08/bayer-zsolt-interju-igazuk-van-befejezem-lovagkereszt-tragarsag-indulat

  10. ***
    2024.01.30. 21:48

    Minden igaz, csak az utolsó mondat nem kellett volna.

  11. xy
    2024.01.31. 00:43

    Mondjuk ha ez az Északizé egy icipicit is igyekezne valamiféle objektivitásra, akkor közzétenné Bayer Mandineres válaszát is, mert hát ugyebár minden éremnek minimum két oldala van. De az objektivitáshoz néminemű gerinc is kellene.

    • Nem vagyok robot
      2024.01.31. 11:36

      Igazad van, „minden éremnek minimum két oldala van.”
      Viszont azt bizonyára te is tudod, hogy az Északizé nem közszolgálati (vagyis közpénzből fenntartott) hirportál, hanem egy magánvállalkozás, amelynek a szerkesztési elvei kizárólag a tulajdonosra tartoznak. Vagyis – mondjuk a pestisrácok.hu-hoz hasonlóan – a tulaj azt és úgy jelentet meg, ahogy akar.
      Ugyanakkor remélem, ugyanilyen vehemenciával kéred számon a közszolgálati (vagyis az Északizével ellentétben az állampolgárok (MINDEN ÁLLAMPOLGÁR!) adójából fenntartott) sajtóorgánumokon is az objektivitást, vagyis az ellenzéki vélemények megjelentetését! A pestisrácok.hu és társairól már nem is beszélve…

  12. xy
    2024.02.01. 00:39

    Tehát ami nem közszolgálati, az eleve nem is lehet objektív? Vagy meg sem kísérelheti az objektivitásra való törekvést? Érdekes. Egyébként pontosan azért illene törekednie, mert a közszolgálatinak nevezett sajtó kormánypropagandát tol.

    • Névtelen
      2024.02.02. 11:12

      Akkor miért a Hírnököt ekézed XY? Ha ráérsz írogass a fideszes propaganda sajtóba és kérdezd meg tőlük, hogy miért NEM objektívek! Először érd el, hogy a kormánymédia ne legyen elfogult, aztán talán az ellenzékitől elvárhatod! Világos?
      Tehát ha a fideszes kurmány kisajátította magának a közszolgálati médiákat, akkor az ellenzék legyen objektív és még jobban alázza meg magát. Ajjaj! Te valami kormánypropagandista csicska vagy?

  13. névtelen
    2024.02.02. 23:37

    B1G

  14. Névtelen
    2024.02.04. 09:23

    https://uploads.disquscdn.com/images/1d7dfbbe347bff5570935f8b1436a35b2a8dd8e95ba49eeb6a6a16e8cd11782b.jpg?w=800&h=838

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük